OV-etiquette

Ik reis graag met het openbaar vervoer. Het is relaxed en je kunt even ontspannen voor de werkdag begint. Toch zou ik nog meer ontspannen reizen als de OV-etiquette wat meer in acht genomen zou worden. Wat ik daarmee bedoel? Nou, lees maar even mee en laat weten wat jouw ervaringen zijn. En, of je misschien ideeen hebt om hier iets aan te verbeteren!

Het is maandagochtend, het weekend is nu echt voorbij. Ik stap de deur uit en draai de deur op slot, ik hoor de bel van de tram al rinkelen. Snel trek ik een sprintje naar de tramhalte. Gelukkig, ik haal hem nog net. Goed begin van m’n dag.meerdere plekken in beslag nemen.png klein

De tram zit flink vol en er zijn geen zitplaatsen meer. Behalve, tja waarom moet die ene dame nou aan de kant van het gangpad zitten? Als ze even naar het raam schuift, pas ik er makkelijk naast. Helaas lukt het niet om oogcontact te maken. Wat moet ik nu doen? Zeg ik er iets van of blijf ik, net als de rest van de reizigers, staan? Ik besluit er niets van te zeggen en rustig te blijven staan, het is immers maar vijf haltes.

Als de tram bijna bij het station is, beginnen de mensen al te dringen. De man achter me steekt zijn arm om me heen om uit te checken. Bizar dat deze meneer niet vijftien seconden kan wachten. Ik tel rustig tot tien en check zelf uit. Zal ik de enige zijn die zich zich aan dit gedrag irriteert? Ik wens de chauffeur een fijne dag en stap uit.

Op Den Haag Centraal moet ik de trap af. Ik vraag me dagelijks af of nou echt niemand door kan lopen. Links staat een dame op te hoge hakken te wiebelen en rechts strompelen drie kinderen naast elkaar de trap af. Ik manoeuvreer me behendig tussen de mensenmassa heen, maar kijk toch nog even geërgerd achterom.

Ik heb nog vier minuten om mijn trein te halen, meer dan genoeg als je dagelijks deze overstap maakt. Vlot loop ik richting de incheckpaaltjes. Helaas is het weer eens zover: de dagjesmensen. Deze reizigers snappen nog niet hoe het systeem werkt. Het is de bedoeling dat je OV-chipkaart voor de lezer houdt en doorloopt. Als je wilt weten wat je saldo is, dan check je dat bij een automaat of via een app. Zo kunnen we allemaal vlot in- en uitchecken. Is misschien het systeem niet duidelijk genoeg?

stilteruimte.png kleinEnfin, ik ben ingecheckt en kan de trein in. Ik loop zo ver mogelijk door naar het achterste deel van de trein. Achterin is het vaak wat rustiger en is dus meer kans op een zitplaats. Als ik de laatste coupé instap, zie ik dat deze al aardig vol is. Dagelijks verbaas ik me over reizigers die prompt hun tas op de stoel naast zich laten staan. Ook als er te weinig zitplaatsen zijn, waardoor medepassagiers moeten staan. Deze situatie brengt me altijd in dubio. Eigenlijk zou ik gewoon moeten vragen of ik mag zitten, maar dat ik ervaar toch altijd wel een drempel. Ik besluit om toch te vragen om de zitplaats. Zuchtend haalt het meisje haar tas van de stoel. Als ik nog geen drie minuten rustieten in het ov.png kleing zit, gaat haar telefoon. Luidruchtig begint ze te roddelen over een meisje uit haar klas. De hele coupé kan meeluisteren hoe haar klasgenootje met de grond gelijk wordt gemaakt. Alsof dit nog niet vervelend genoeg is op de vroege ochtend, opent de meneer tegenover me een bakje tonijnsalade. Mijn maag keert zich om, maar ik houd me groot. Ik tel nogmaals tot tien.

Het is tijd voor mijn grote roze koptelefoon. Ik zet lekker mijn muziek aan en vergeet een moment alles om heen.

Als we bijna op station Utrecht zijn, trek ik mijn jas aan en loop richting de deur. De trein staat stil. Ik wil graag uitstappen maar helaas snappen veel mensen nog niet dat ik er eerst uit moet, alvorens zij in kunnen stappen. Ik denk aan mijn vakantie in Japan, waar het in- en uitstappen vlekkeloos verliep. Waar zal dat aan liggen?

Ik ben inmiddels de trein uit en loop de trap op. De (ongeschreven) regeroltrap.png kleinl is: Rechts staan, links lopen. Toch doen maar weinig reizigers dit. Iedereen belandt in een massa waardoor je verplicht bent om te blijven staan. Erg onhandig als je bijvoorbeeld een krappe overstap hebt. Gelukkig hoef ik alleen maar naar kantoor en ben ik ruim om tijd. Ik sluit netjes aan en loopt het station uit.

Vlak voor ik het station verlaat wil ik uitchecken; weer loopt de boel niet lekker door. Gelukkig ben ik bijna op kantoor en kan mijn werkdag beginnen. Tijd voor een bak koffie!

Heb jij een goed idee om samen het ov (nog) aangenamer te maken? Laat het ons weten!

R. Eiziger

Over 9292

9292 is al meer dan 20 jaar dé expert op gebied van reisinformatie binnen het openbaar vervoer in Nederland. Met de website www.9292.nl, de mobiele website m.9292.nl, de mobiele apps voor iPhone, Android en Windows Phone en het telefoonnummer 0900-9292 geeft 9292 dagelijks zo’n 1,8 miljoen reisadviezen. 9292 heeft als missie om iedereen binnen het openbaar vervoer te ontzorgen. Iedereen is in de eerste plaats de reiziger door het bieden van goede (persoonlijke) reisinformatie, maar ook de vervoerders en overheden. Sinds 2012 stelt 9292 haar OV data beschikbaar aan derden. Op deze manier stimuleert en faciliteert 9292 innovaties binnen reisinformatie. Dit leidt tot mooie samenwerkingen met bijvoorbeeld Google Maps. Daarnaast biedt 9292 haar zakelijke contacten een scala aan producten en services en neemt 9292 deel aan verschillende mobiliteitsprojecten.
Dit bericht werd geplaatst in OV belevenissen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

