Reis gerust

Jongen helpt vrouw met rollatorDe term openbaar vervoer geeft aan dat het vervoer is waarvan iedereen die dat wil gebruik kan maken. In de praktijk werkt dat (natuurlijk) niet altijd zo. Want voor mensen met een beperking kan het knap lastig zijn om zich te bewegen in het openbaar vervoer. Soms kan dat wel, met wat hulp en begeleiding, soms ook helemaal niet. Er zijn veel partijen die daar iets aan willen doen, zo ook het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het Ministerie bracht vorig jaar een rapport uit onder de naam Reis gerust. Het rapport beschrijft met name de wensen van de doelgroepen, de mensen die niet of met veel moeite gebruik kunnen maken van het OV, en de mogelijkheden die er zijn om aan tegemoet te komen. De doelgroep is groter dan je misschien zou denken: 2,3 miljoen mensen met matige of ernstige beperking, 5,3 miljoen mensen met chronische ziekte en 1,1 miljoen laaggeletterden. Deelvragen in het rapport zijn: Wat is de gewenste reisinformatievorm en wat zijn oplossingsrichtingen voor realisatie?

9292 heeft als opdracht om reisinformatie te verstrekken aan iedereen die met het openbaar vervoer wil reizen. Dat betekent onder meer dat de reisinformatie ook voor iedereen toegankelijk moet zijn. De informatie moet begrijpelijk en op verschillende manieren op te vragen zijn. Mede daarom onderhoudt 9292 de relatief dure telefoondienst. Immers, niet iedereen kan overweg met digitale media, om welke reden dan ook. Maar, we doen ook onze uiterste best onze website en apps blijvend te laten voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Bijvoorbeeld door te zorgen voor instelmogelijkheden qua schermhelderheid, lettergrootte en de optie om de geschreven tekst uit te laten spreken.

Vrouw met buggy uit de busOok informatie over het reizen zelf pakken we aan. Wie meer tijd nodig heeft om over te stappen kan daarvoor de optie ‘extra overstaptijd’ aanvinken, er zijn verschillende locatiepagina’s waar informatie te vinden is over de halte en de halteomgeving en sinds vorig jaar doen we met Zuid-Holland de pilot met toegankelijkheidsinformatie. Daarmee kunnen reizigers met een beperking uitvinden of een halte toegankelijk is met een rolstoel bijvoorbeeld. Maar er kan natuurlijk nog veel meer en daarbij is het rapport Reis gerust een geweldig handvat!

Hoe mooi zou het zijn als iemand een volledig toegankelijke reis zou kunnen plannen, waarbij rekening gehouden wordt met de toegankelijkheid van haltes en vervoermiddelen. Of als er instelmogelijkheden zijn in de planner waarbij je zelf kunt aangeven of je niet of zo min mogelijk wilt overstappen of de overstaptijd naar jouw behoefte kunt oprekken. Of dat je een foto hebt van iedere halte zodat je van tevoren kunt zien hoe de situatie is en je je daarop in kunt stellen. Veel is mogelijk, de technieken zijn er en veel informatie is ook beschikbaar. We willen hier ook dolgraag mee aan het werk en gaan daar dit jaar ook inspanningen voor doen, zodat steeds meer mensen zonder problemen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

Is er een maar? Ja, die is er. Want al deze verbeteringen kosten geld en tijd, twee zaken waar 9292 niet overvloedig over beschikt. Kennis en expertise? Ja, die hebben we. En die willen we dan ook graag inzetten om het openbaar vervoer voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. We werken al met een aantal partijen samen, bijvoorbeeld in het project Doorbraak in dienstverlening. We roepen ook andere partijen op om samen met ons serieus te kijken naar de mogelijkheden om reizigers Gerust te laten reizen. Wij hebben de kennis, de expertise en de informatiekanalen. Wie pakt deze handschoen op???

 

Advertenties

Over 9292

9292 is al meer dan 20 jaar dé expert op gebied van reisinformatie binnen het openbaar vervoer in Nederland. Met de website www.9292.nl, de mobiele website m.9292.nl, de mobiele apps voor iPhone, Android en Windows Phone en het telefoonnummer 0900-9292 geeft 9292 dagelijks zo’n 1,8 miljoen reisadviezen. 9292 heeft als missie om iedereen binnen het openbaar vervoer te ontzorgen. Iedereen is in de eerste plaats de reiziger door het bieden van goede (persoonlijke) reisinformatie, maar ook de vervoerders en overheden. Sinds 2012 stelt 9292 haar OV data beschikbaar aan derden. Op deze manier stimuleert en faciliteert 9292 innovaties binnen reisinformatie. Dit leidt tot mooie samenwerkingen met bijvoorbeeld Google Maps. Daarnaast biedt 9292 haar zakelijke contacten een scala aan producten en services en neemt 9292 deel aan verschillende mobiliteitsprojecten.
Dit bericht werd geplaatst in Openbaar Vervoer, Over 9292, Reizigers, Toegankelijkheid. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s